Toeren door Albanië

24 t/m 30 april

We verlaten camping Family, we hebben het hier goed naar onze zin gehad. We vinden Albanië nu al leuk. We rijden naar Llixhat e Bënjët #65676 P4N, een plek met warmwater bronnen. Nu maken we echt kilometers door Albanië. Het stukje van de Griekse grens naar Gjirokaster was maar kort. Vandaag zien we veel meer en hoe! Het land is dun bevolkt, er wonen 3.000.000 Albanezen in het land. Het grootste deel van de Albanezen woont in het buitenland. We zien af en toe wat huizen, een dorpje, een stadje , maar het is vooral steeds weer dat adembenemende landschap. Het laatste uur rijden we over een smalle weg, wat betekent dat het soms maar net kan als we bijvoorbeeld een vrachtwagen tegen komen. Er zijn opvallend veel restaurants langs de weg, op mooie plekjes. Het is er vandaag gezellig druk. Het orthodoxe paasfeest wordt gevierd, een week later dan het christelijke paasfeest. Dat zien we ook als we bij de bron aankomen. Een handjevol campers, maar vooral veel luxe auto’s. In de bron zelf is het heel druk en ook er omheen zitten en wandelen veel mensen. We besteden de middag verder maar aan luieren, beetje rond kijken en ons verbazen dat het op zo’n afgelegen plek zo druk kan zijn. Al is het ook wel logisch zo’n warm waterbron trekt natuurlijk ook Albanezen voor een dagje uit. Helaas puilen de vuilnisbakken uit en ligt er veel zwerfafval in het gebied, jammer!

brug bij de warm water bron

De volgende dag is het rustig bij de bron. Na het ontbijt trekken we onze zwemkleding aan. Dat kost Rob wat moeite, hij is een stuk slanker geworden, dus zijn zwembroek is te groot! Zijn waterschoenen zijn half vergaan, de zolen laten los! Uiteindelijk lukt het toch allemaal en laten we ons in het warme water zakken. Het is echt heerlijk. Het water stroomt goed door en hier en daar zie je warmte omhoog borrelen. Gelukkig is het geen zwavelbron, dat geeft hier dus geen rotte eierenlucht. Na de koffie en opgedroogd te zijn, ruimen we de laatste spullen op en gaan richting Berat. Het landschap verandert, meer vlaktes en dus landbouw, meer dorpjes en stadjes, dus ook wat drukker. We rijden over een goede 2-baansweg en op een enkele langzame automobilist na, rijdt het best lekker door. De laatste 50 km is de weg wat slechter, maar het is  goed te doen. We hebben Riverside camping, CC #78445, uitgezocht om te overnachten en dat is een goede keus. Het is lekker warm en hier kunnen we onder een rieten afdak staan en dat is prettig. De temperatuur loopt op tot 29 graden!

Berat bij avondlicht, linksboven het verlichte kasteel

We bezoeken Berat, dat wordt aangegeven als een toeristische stad. Dat zou best kunnen kloppen, maar nu is het er zeker niet druk. Wat is dat toch fantastisch om in deze tijd van het jaar op mooie plekken te komen. Het is heerlijk weer, vandaag 26 graden en nergens druk. We gaan op de fiets en laten Boris in de camper. Hij heeft vanmorgen even lekker los kunnen rennen en mag nu in de camper blijven. We hebben dat nu al een paar keer voor een paar uur gedaan en dat gaat prima. Vooral op zo’n warme dag is het voor hem en ons niet fijn om hem mee te nemen. We klimmen flink omhoog naar het kasteel, we lopen er zeker een half uur over, het is enorm steil. Maar dat wordt beloont als we boven aan komen. Een prachtig dorpje binnen de vestingmuren en natuurlijk overal de prachtige vergezichten. We kunnen zelfs de camper spotten. We lopen en glibberen af en toe, want er liggen gladde keien als straatwerk. Wanneer we weer naar beneden gaan komen we een Oostenrijker tegen met wie we gisteren in de warm waterbron een praatje hebben gemaakt. Dat is wel iets wat bij Albanië hoort. Er zijn niet veel wegen en iedereen is op zoek naar dezelfde mooie plekken. Op de camping staan ook 2 stellen die we al eerder gezien hebben. Het is een kleine wereld in Albanië, maar daardoor ook gemoedelijk. Beneden aangekomen drinken en eten we wat voor we op de fiets stappen naar de camper.

In de camper heeft Boris zich misdragen. Van de campingeigenaresse hadden we fruit en hazelnoten gehad en Boris is gek op het kraken van noten. De hazelnoten heeft hij uit de fruitschaal gehaald en is ze alvast gaan open breken. Hij vind ze blijkbaar niet echt lekker, maar een leuk speeltje is het wel!

Vandaag rijden we via Durrës naar Suç. De bedoeling was om in Durrës op een P4N plek te gaan staan, maar we vinden het niks, we rijden door. Het wordt daardoor wel een lange reisdag. In dit gebied is niet veel wat voorzieningen betreft en we zien ook niets waar we zomaar willen gaan staan. Het is een mooie route, door een kloof met stuwdammen, bergen, prachtig blauw water en een matige weg, dat kost ons veel tijd. We komen uiteindelijk niet eens zo heel laat op de camping aan. CC #27128, Echt een camping is het niet, het is een missiepost, met een kerkje, een groot woonhuis, waar 3 Italiaanse nonnen wonen en logeerfaciliteiten zijn. Een Nederlands echtpaar doet hier vrijwilligerswerk en staan hier met hun omgebouwde vrachtwagen, zij beheren de camperplek en ondersteunen gezinnen in het dorp met voedselpakketten. De middag dat wij aankomen worden er aan 15 jongens schoenen uitgedeeld. De kinderen van het Nederlandse echtpaar zijn hier voor de meivakantie en hebben dozen vol schoenen meegenomen. De jongens worden hier na schooltijd opgevangen door een betaalde kracht. Hij komt zelf uit het dorp en houdt zo de jongens van de straat. Het is als wij er zijn dan ook een drukte van belang, er wordt veel gevoetbald, gespeeld en ondertussen rent daar ook nog een kluwen honden doorheen, waaronder Boris. Hij heeft de tijd van zijn leven. Hij kan hier loslopen omdat het terrein afgesloten is! Wij vinden het af en toe enorm druk, maar we zijn ook niet veel meer gewend, of worden we gewoon een dagje ouder!?

wandelen met Boris en zijn vrienden

De volgende dag is het rustig op het terrein. De jongens zijn er niet, de Nederlandse gezinnen zijn veel op pad en gaan ’s middags met zijn allen bij een gezin in de buurt eten. Boris speelt met zijn vriendjes en wij rommelen tot een uur of drie op het terrein. Dan gaan we een wikiloc wandeling doen. We doen een paar pogingen om de drie zwerfhonden die bij de missiepost horen van ons af te schudden, maar die lopen deze wandeling waarschijnlijk vaker met bezoekers, dus geven we het maar op om ze weg te sturen. We houden Boris wel aan de lijn. Er zijn teveel verleidingen, koeien, geiten, kippen waar hij achteraan gaat. Het is 4,5 km maar een pittige wandeling. Veel omhoog, dus regelmatig uitrusten en genieten van het uitzicht. Uiteindelijk wandelen de honden gezellig met ons mee. Als we terug komen is het verlaten op de camping. Wij genieten nog van het zonnetje, een fijne douche en een hapje eten buiten bij onze gril.

We hebben onze plannen gewijzigd. We wilden met een veerdienst door een kloof varen van Fierze naar Koman, over het Komani meer, maar we durven het niet aan. De weg er naar toe is niet al te best en bij de veerboot zelf schijnt de doorgang erg smal en rommelig te zijn. We hebben op de boot van Italië naar Griekenland al schade genoeg gereden. We rijden dus de weg terug, dat gaat niet snel, maar is wel weer prachtig. Onderweg even lunchen, Boris een rondje en genieten van de stilte. Het gaat weer niet snel, maar daar houden we inmiddels rekening mee, vooral  het laatste stuk is slecht. We arriveren om half vijf bij camping Agora in Barcolle CC#86804 en staan op een prachtige plek. De camping ligt aan het water en ligt in dezelfde kloof als waar de veerboot door vaart, die we eigenlijk wilden nemen. We zijn wel tevreden over deze beslissing. De camping heeft 2 boten liggen waarmee ze voor gasten een boottochtje ondernemen. We staan hier met 4 campers. ’s avonds eten we in het restaurant. Een heerlijk voorgerecht van allemaal huisgemaakte hapjes en daarna vis en vlees. Het smaakt prima. Al moeten we wel wennen aan het feit dat ze alles wel erg gaar grillen.

camping “Farmhouse Agora”, uitzicht vanuit de camper

Gisteren veel boodschappen gedaan in Burrel. Een prima supermarkt met een groentekraam voor de deur. Alle groente die we kopen moet wel snel bereid worden, want het is snel verlept. Er gaat hier niets in de koeling en komt waarschijnlijk zo van het land. Buiten in de groentekraam ligt alles wel in de schaduw, maar het is warm. Vandaag pastasaus en groente gebakken voor tortilla’s. Het meeste gaat in de vriezer. Ik probeer regelmatig op voor te koken, dat is altijd prettig op reisdagen. Verder brengen we de dag door met genieten in het zonnetje en de stilte om ons heen. Morgen nog maar zo’n dagje.

de laatste video staat hier

Je ziet het goed we zijn actief op Facebook, Instagram, Twitter, Youtube en Polarsteps. Klik op de logo’s en je komt uit op de juiste plek. Het link symbool (de laatste in het rijtje) gaat Polarsteps, we hebben nog geen Polarsteps icoontje namelijk.