Schiereiland Pelješac

8 t/m 14 mei

Een laatste dag in Mlini, van hier uit wandelen we naar de baai van Kapari. Het gebied is in de Joegoslavië oorlog kapot geschoten. Het staat er nu al 27 jaar verlaten bij. Tijdens de oorlog verbleef de militaire elite met hun families hier. Het waren fantastische hotels, rond 1920 werd hier het Gran hotel gebouwd, dat moet echt een fantastisch mooi hotel geweest zijn, met jugendstil elementen en in de jaren 60 was het echt een toeristische trekpleister, met grote hotels in de baai van Kapari. Het is een naargeestige omgeving in een prachtige baai. We raken er ook een beetje van in de war, we zijn er stil van.

Er komen nu zelfs bussen met toeristen op af en urban explorer gebeurt ook hier. Ik wist van het bestaan niet af, maar er zijn mensen die een aantrekkingskracht tot verlaten, fabrieken, hotels en andere grote gebouwen hebben. Ik bedenk me nu dat ik dat als kind ook gedaan heb. Wij woonden vlakbij, met wat ze toen noemden, een gekkengesticht het was verlaten en ’s avonds spraken wij daar af met vriendjes en vriendinnetjes om rond te dwalen. Als 13- jarige vond ik het doodeng. Maar ik snap de fascinatie wel.

We gaan verder, richting het schiereiland Pelješac, daar is een leuke kleine camping en daar staat het appartement waar Joep en Lisa een week zullen blijven. Het is een hilarische aankomst. De poort zit op slot en we staan samen met een Duits stel met hun camper op de stoep. Een bel vinden we niet, ondertussen is Rob de eigenaresse gaan bellen, want we hadden al contact met haar gehad om zeker te weten dat we een plekje op de camping zouden hebben. Ze herinnert zich het gesprek en geeft als antwoord dat wij 2 dagen te vroeg zijn! En dat klopt, Rob had gezegd dat wij er 10 mei zouden zijn. De camping is nu (8 mei) nog gesloten!!!! Na wat aandringen vind ze het goed als we binnen rijden, maar het toiletgebouw is nog niet schoon. Dat is ook duidelijk te zien, het ligt vol met dennennaalden, stof en zand van een winter niet gebruiken. Wij vinden dat niet erg, maar ze gaan onmiddellijk aan de slag en een uur later is de helft van het toiletgebouw schoon! Het is een fantastisch leuke kleine camping, camping Trstenica CC 60718 we zijn er helemaal blij mee, vooral omdat we hier ruim een week blijven. Voor ons ook een soort vakantie?!

Boris heeft een vriendinnetje, Donna.
Ze kunnen regelmatig even samen los op de camping.

We stappen hier ook maar weer eens op de fiets, dat hebben we al lang niet gedaan. Er was steeds wel iets, maar vooral het grote aantal zwerfhonden in Griekenland en Albanië maakten fietsen niet echt aantrekkelijk, vooral omdat Boris reageert op alles wat hond is. Het landschap en de rijstijl van de meeste weggebruikers in deze landen maakten fietsen minder prettig. Nu zitten we bij een heuvelachtig gebied, weinig verkeer, geen loslopende honden, dus de fietskar wordt uit de garage gehaald. We fietsen niet heel ver, maar genoeg om iets meer van de omgeving te zien en Boris weer even te laten wennen.

We gaan ook flink wat boodschappen halen, koken voor de vriezer, even wat extra’s in de vriezer is wel fijn om met Joep en Lisa te kunnen eten, we halen de sleutel van hun appartement en dinsdagavond om 23.00 uur zijn ze er!! Ze vallen binnen met lekkere trek, dus eieren bakken en even bijpraten, maar dan rollen ze lekker hun bed in. Joep en Lisa genieten de eerste dag van het strand, een boek en ’s avonds een BBQ bij de camper.

de haven van Korčula

Natuurlijk maken we ook uitstapjes, we steken met een veerboot over naar het eiland Korčula. We wandelen daar rond en genieten van een goede pizza. Het is een mooi vestingstadje, gebouwd rondom een kerk, waar dus alle straatjes naar boven op uit komen. Het is niet groot, maar we dwalen er heerlijk rond. Om 15.00 uur pakken we de veerboot weer terug naar Orebić.

We hebben in de warmwaterbron in Albanië onze zwemkleding al aan gehad, maar in de zee hebben we nog niet gezwommen. Joep wel, die heeft eerder deze week al een duik genomen. We kunnen dus niet achter blijven en Rob en ik nemen ook een (kleine) duik. Het valt mee! Echte zwemmers zijn we niet, of we moeten het enorm warm hebben. Dat is niet het geval, het strand is maar smal en aan de rand staan grote dennenbomen die goed schaduw geven. Met een boek, Boris aan de lijn is het er goed toeven.

Joep en Lisa op visite.

Joep en Lisa hebben een huurauto, die gaan we dan ook gebruiken. Het schiereiland is prachtig. Toen ze vanuit Dubrovnik aan kwamen was het donker, Joep en Lisa kijken dan ook hun ogen uit. Het is hier zo mooi en stil op de wegen. We rijden naar een baaitje, Plaza Duba, aan de andere kant van het eiland en genieten van het uitzicht en de stilte. Dan rijden we verder naar een havenplaatsje, Trpanje, en picknicken daar aan de haven en wandelen wat rondom de haven. Het is een prachtig plekje. We rijden terug naar Orebić, onderweg nog even boodschappen doen en ’s avonds lekker uit eten. De weken vliegen altijd voorbij en dat is deze week met visite niet anders!

de laatste video staat hier

Je ziet het goed we zijn actief op Facebook, Instagram, Twitter, Youtube en Polarsteps. Klik op de logo’s en je komt uit op de juiste plek. Het link symbool (de laatste in het rijtje) gaat Polarsteps, we hebben nog geen Polarsteps icoontje.