Het mooie binnenland van Kroatië

15 t/m 21 mei

Joep, Lisa en Rob rijden naar Ston voor een bezoekje aan de burcht en de zoutpannen. Ik blijf op de camping met Boris. We hebben gelezen dat er geen honden in de burcht mogen en om een groot deel van de dag onderweg te zijn alleen voor het rijden zie ik niet zo zitten. Af en toe alleen zijn is heerlijk. De burcht is mooi, gave uitzichten, stevig omhoog en omlaag wandelen en vooral genieten.  De zoutpannen zijn buiten werking en in verval. De entree omzeilen mijn familieleden door, als de portier niet op let, gewoon naar binnen te lopen. Hoort niet zo, maar het is ook niet netjes om geld te vragen voor een vervallen puinhoop, is de redenatie. Ze hebben er in ieder geval lol om met elkaar. ’s Avonds lekker uit eten als afsluiting van weer een fijne dag. Nog een dag met ons viertjes , we chillen lekker. Boodschappen doen, alvast wat opruimen, nog even fijn naar het strand en ’s avonds BBQ’en en een potje patience. Dan gaan Joep en Lisa naar Dubrovnik, daar hebben ze nog 2 nachten een appartement voor ze naar huis vliegen. Het was heerlijk deze week samen, fijn om ons kind even bij ons te hebben en van elkaar te genieten. Nu hebben we zin om weer onderweg te zijn, het voelde voor ons ook als vakantie en nu verder. Over een maand zijn we in Nederland, dus het afscheid valt niet zwaar, het is maar voor even.

Joep blijft een waterrat

We rijden verder langs de kust, maar konden het daar niet vinden. Het seizoen is hier ook nog niet begonnen en we zien vooral veel uitgestorven badplaatsen, waar het naar ons idee een rommeltje is. We willen toch het binnenland in en rijden dus maar door. We komen uit bij camping Biokovo in Zagvozd #CC 49878. Een vrij nieuwe camping bij een klein dorpje. Niks toerisme, gewoon een fijne kleine camping, met prima sanitair.

Dat hier geen toerisme is merkt Rob als hij ’s morgens brood gaat halen. De eerste terrasgasten, ja ’s morgens om half 9 zijn die er al, verdraaien hun nek voor die man op zijn elektrische stepje. Als hij dan ook nog terug komt en vraagt om “pekara” (bakkerij) snappen ze er in eerste instantie niets van. Gevalletje klemtoon verkeerd. Maar ze zijn wel zo bereidwillig om de weg te wijzen, 2 deuren verderop. Buiten de 3 campers en 3 motorrijders zien we de hele dag geen andere toeristen.

We rijden verder door het binnenland naar Imotski en het blauwe meer. Hier maken we een mooie wandeling langs de rand van het meer. Een prachtige en pittige wandeling. We lopen veel, maar echt flink wandelen hebben we al een tijdje niet gedaan en we genieten er echt van. Bij de camper terug gekomen rijden we door naar de Vranjaca grot bij Kotlenice. We zetten de camper neer op de parkeerplaats en lopen de laatste 500 meter om eens te kijken en informeren wat voor ons de beste optie is. En of we mogen overnachten op het parkeerterrein? Dat mag, onze overnachtingsplek is geregeld! We dubben wat, gaan we nu nog de grot in of morgen? De gids vertelt ons dat het ’s morgens altijd drukker is, met schoolgroepen en dat doet ons besluiten om nu te gaan. Boris brengen we terug naar de camper, lange broek aan en vesten mee en 20 minuten later gaan we de grot in. Wat een belevenis! De beheerder vertelt dat de grot op privégrond van zijn familie ligt. Zijn opa heeft de grot in 1910 bij toeval ontdekt. In 1929 was het de eerste grot met elektrische verlichting en het is nog steeds privébezit. Hij vertelt ons hoe we lopen moeten en wenst ons veel plezier. Als wij de grot in gaan komt er net een groepje van 5 Duitsers uit en dan……………….zijn wij er helemaal alleen! Zo bijzonder, we horen alleen het water druppelen, onze ademhaling en verder niets. De grot is mooi uitgelicht en goed te belopen. We hebben echt al veel grotten bezocht, maar dit is wel heel uniek.

Vranjaca grot

De volgende dag worden we wakker van het gebalk van een paar ezels en jawel, een touringcar met pubers! Gisteravond laat kwam er nog een luxewagen naast ons staan waar 2 Poolse jonge mensen in sliepen en ook die gaan naar de grot. Wij zijn heel blij dat wij gisteren al geweest zijn. We starten rustig op en na de koffie vertrekken we richting NP Krka. We willen naar Roski Slap een afgelegen plek van het park. We rijden er ook naar toe, maar met de camper is het vanaf de kant die wij hebben gekozen niet te doen. Het park in gaan heeft ook weinig zin , het is te laat om nog een wandeling te maken en entree betalen voor een kort rondje vinden we ook zonde. We wijzigen ons plan en rijden naar een camping, hotel Vrata Krka Lozovac CC #60590 bij een hoofdingang en gaan vandaar morgen een wandeling naar de watervallen maken.

De watervallen van Krka

Eigenlijk een beetje te laat, want we zijn langzame starters, maar nu het mooier en dus warmer wordt is het niet verstandig om midden op de dag te gaan wandelen. Maar we zijn hardleers en lopen we pas om half 11 bij de camper weg. Binnen 5 minuten staan we in het Nationaal Park Krka! We lopen 875 meter naar benden over een keien pad. Met de bus kan niet, want we hebben Boris mee. We wandelen door het prachtige park, over vlonders en tussen de watervallen door. We hebben ons niet voldoende gerealiseerd hoe druk het hier al is. Rob vindt het prima, maar ik word er wel een beetje kriegel van. Dit is ook het moment van de dag dat er veel schoolklassen rond lopen, volgende keer toch beter onze tijd plannen! Het is wel fantastisch mooi, het groen van de bomen, de zon er door heen, het gekwaak van kikkers, het heldere water met enorm veel vissen. Natuurlijk het mooist van alles de watervallen. We wandelen zo toch een paar uur heerlijk door het park. We overwegen nog even om te proberen een buschauffeur te vinden die Boris wel in zijn bus wil hebben, maar het is bij de opstapplaats zo druk, dat we dat al snel laten varen. We beginnen dus aan 875 meter steil omhoog! Na de nodige pauzes, water drinken en weer lopen, van schaduw naar schaduw, komen we enigszins rood aangelopen boven. Zelfs Boris is total loss. In de schaduw bijkomen en wat drinken, na een kwartiertje zijn we wel weer bijgekomen. We nemen even een duik in het best koude zwembad, daarna een heerlijke douche. Met een voldaan gevoel eten we ’s avonds een hapje op het terras. We vieren dat één van onze vlogs, nummer 26, 1000x bekeken is. Wie had dat ooit gedacht!! Wij zeker niet, we zijn er stiekem best en beetje trots op.

De kust van Srima

Na het ontbijt, opruimen en weer verder. Het weer is zo mooi, al dagen rond de 26 graden, dat we nog even een afslag naar de kust nemen. We willen door het binnenland richting Tsjechië, maar het zonnetje is zo aangenaam dat we een paar dagen strand willen pakken. We vinden via P4N een mooie plek aan de kust, in Srima, #209231, dicht bij Vodice. Een prachtige baai, waar weinig gebeurt. Naast ons wordt door een groep mannen een tent of paviljoen gebouwd, af en toe stopt er iemand om even naar de zee te kijken, verder klotst het water tegen de kade en zitten wij bijna met onze voeten in het water. Prima toch?!

de laatste video staat hier

Je ziet het goed we zijn actief op Facebook, Instagram, Twitter, Youtube en Polarsteps. Klik op de logo’s en je komt uit op de juiste plek. Het link symbool (de laatste in het rijtje) gaat Polarsteps, we hebben nog geen Polarsteps icoontje.