Van Engeland naar Normandië

28 augustus t/m 3 september

op de boot naar Frankrijk

We gaan Engeland definitief verlaten, wel met een dubbel gevoel, we zijn hier namelijk echt niet uitgekeken. De tweede spiegel die sneuvelde was wel de druppel. Rob kon er niet van genieten om door dit mooie land te rijden, zo intensief was het. Zaterdagavond zijn we aangekomen op het parkeerterrein bij de ferry in Poole en hebben daar met nog een stuk of 10 andere camperaars de nacht door gebracht en dat was best gezellig op het parkeerterrein, iedereen had wel zin in een praatje. Zondag om 8.30 uur varen we de haven uit. Boris moet deze overtocht in de camper blijven en dat is prima, hij kan, als wij op stap gaan ook al zo’n 5 uur alleen blijven, dus dat lukt nu ook. De tafel is wel zijn favoriete plek als wij er niet zijn, maar dat moeten we dan maar voor lief nemen. Hij is wel erg blij als we terugkomen en begroet ons alsof we dagen weg geweest zijn. Het gaat verder ook goed met hem. De laatste week hebben we hem veel los laten lopen op het strand en hij komt steeds sneller als we hem roepen, zelfs als hij in de verte met andere honden speelt. Dat vinden we alle drie prettig, daardoor kan hij makkelijker loslopen en dat is fijn! Sinds begin juni slaapt hij ook niet meer in de bench, maar op één van de zitplaatsen die we met een laken hebben afgedekt, de andere zitplaatsen bedekken we met spullen als we gaan slapen en Boris ligt dan op de grond of op zijn zitplaats. Dat gaat prima! We zijn ook nog steeds heel blij met hem, hij wordt wat rustiger en is een gezellig en lief maatje.

Vanaf de boot rijden we in 10 minuten naar een enorm terrein bij een museum in de haven van Cherbourg, waar campers gratis mogen staan, er zijn goede voorzieningen: er is drinkwater, we kunnen vuil water lozen, toilet reinigen en dat allemaal gratis, Frankrijk is een vriendelijk camperland!

De volgende dag beginnen we met een garage te zoeken voor, uiteraard een nieuwe spiegel. Bij de tweede besluiten we het hier te regelen, de spiegel is niet op voorraad, maar zal er woensdag zijn. Daarna boodschappen doen, een mooie grote, dure Intermarche, maar dat hoort bij de beleving van in Frankrijk zijn, daarna gaan we wel weer naar de Lidl! Bij de bakker halen we brood en een gebakje, want ik ben jarig.

Daarna rijden we naar een parkeerplek net buiten de stad, een klein plaatsje aan het strand, een haventje en een mooi pad voor een wandeling. Na de lunch gaan we dat dan ook doen, een heerlijke wandeling, genieten van zon, zee en wind. We blijven hier niet staan om te slapen want er staat windkracht 5 en dan is zo open en bloot met de camper staan niet fijn. We keren eind van de middag terug naar het terrein bij de haven en met veel moeite vinden we daar een plekje. Samen koken we en genieten van de avond. Tussen door veel telefoontjes uit Nederland, de kinderen, de moeder van Rob, vriendinnen, zo fijn om iedereen te spreken! Dat zijn voor mij wel een beetje heimwee momenten, maar die neem ik dan maar voor lief, het is vooral fijn om even de tijd te nemen om bij te kletsen!

jarige job

We blijven op het parkeerterrein staan, vlak naast museum “Cité de la Mer” en Rob wil daar graag naar toe, mij spreekt het niet zo aan dus ik blijf in de camper en ga schoonmaken. Al lukt dat niet helemaal, we staan op een plek waar veel gelopen wordt, ook met honden en daar reageert Boris heftig op. Nu Rob weg is lijkt dat nog wel meer, alsof Boris extra zijn best moet doen om op te passen. Er zit even niets anders op dan het soppen te staken en Boris wat aandacht te geven. Rob komt een paar uur later terug, helemaal enthousiast over het museum, het is een maritiem museum met verschillende onderdelen. Duikboten, waaronder de grootste nucleaire duikboot ter wereld, waar Rob met een audiotour door heen is gedwaald. Er is ook een afdeling waar veel over de onderwater wereld tentoongesteld wordt, met uiteraard vissen, maar ook veel omtrent  vervuiling en het klimaat. Daarnaast is er ook nog een jugendstil hal waar o.a. de Titanic is vertrokken, maar ook andere grote cruiseschepen die naar o.a. Melbourne, Monte Video en Sidney zijn gevaren en de hal lijkt nog steeds in gebruik. Volgens Rob moet ik ook even gaan en hij heeft gelijk, het is inderdaad een mooi museum!

Daarna maken we nog een wandeling door Cherbourg, niet een spectaculaire stad, maar er zijn mooie straatjes, we lopen in de zon en genieten van het buiten zijn. Tussendoor ook de camper nog even verder schoon gemaakt, Jeetjemina wat heeft zo’n hond veel haar, echt iedere dag vegen of zuigen en als ik klaar ben komt Boris binnen en schudt zich eens even lekker uit, hup, alles weer vol met haar! We maken ons er maar niet te druk om, we proberen Boris wel het commando “Boris schudden” te leren zodat hij voor hij de camper in gaat zich uit schudt, maar dat wil nog niet erg lukken.

Na het ontbijt, de serviceplek nog even bezoeken voor water en toilet, boodschappen doen, tanken, even naar de action voor wat kleine spulletjes en dan naar de garage. De spiegel is binnen, ze gaan meteen aan de slag! Ze doen echt hun best, maar ze hebben een LED lampje en dat geeft een hysterisch knipperend geluid als Rob de richting aanwijzer aan zet. Morgen hebben ze een ander lampje. We gaan maar terug naar “ons” parkeerterrein voor nog een dagje Cherbourg. We maken nog een wandeling door de stad, maar hebben het inmiddels wel gezien. Terug naar de camper, eten en aan de vlog en blog werken.

de haven van Granville

Vandaag lukt het wel! Ander lampje er in en de richtingaanwijzer tikt zoals het zou moeten, we kunnen verder op pad. We rijden eerst richting Granville, een stadje aan de kust, geen idee of het wat is, maar een goede rij afstand, dus we zien het wel. We gaan staan op P4N plek #446, op korte loopafstand van de haven het bovendeel van het stadje. Volgens google is het, het Monaco van het noorden! Nou dat valt gelukkig reuze mee, verder klopt de beschrijving wel. “Je kan er heerlijk flaneren, oesters slurpen en champagne drinken. Er hangt een fijne sfeer en er valt genoeg te zien en te doen”. De oesters en champagne hebben we laten staan, maar verder is het een erg leuk stadje. Een haven vol met vissersboten, zeilbootjes en grote antieke zeilboten en dat geeft reuring en veel om naar te kijken. De oude bovenstad is een juweeltje met uitzicht aan twee kanten over de zee en eb en vloed zijn van die hoogte goed te zien. Precies een plaatsje waar wij warm voor lopen, het lijkt wel een beetje op Honfleur, maar dan kleiner en veel minder toeristisch. ’s Avonds gaan we uit eten, maar kunnen het niet echt vinden, het wordt dus een simpel hapje in een soort kroeg, ook prima!

We rijden verder naar Rennes, een vrij grote stad. Onderweg op een mooi plekje geluncht en daarna nog naar een militaire begraafplaats. Wat een aantallen slachtoffers zijn er toen gevallen en wat een mooie gedenkplaatsen zijn dit. Er is een kapel met grote mozaïek wanden over de invasie bij Normandië en het verloop van de einde van de oorlog.

militaire begraafplaats

Daarna rijden we door naar Rennes, daar is een mooie camping, Des Gayeulles CC #1271, op fietsafstand van de stad, we blijven er voor kiezen om bij grotere steden op een camping te gaan staan.

Inmiddels zijn we, als ik dit tik, 5 dagen in Frankrijk. We hebben het er een paar keer over gehad of het een goede beslissing is geweest om Engeland te verlaten en we zijn er allebei tevreden over. Een nieuwe spiegel was waarschijnlijk echt een probleem geworden, want in Engeland is de rechter spiegel anders gevormd dan op het vaste land. Rob zit weer fluitend (als hij zou kunnen fluiten) achter het stuur, ik zit er ontspannen naast en de temperatuur is een stuk aangenamer. Kortom, we hebben er goed aan gedaan!

de laatste video staat hier

Je ziet het goed we zijn actief op Facebook, Instagram, Twitter, Youtube en Polarsteps. Klik op de logo’s en je komt uit op de juiste plek. Het link symbool (de laatste in het rijtje) gaat Polarsteps, we hebben nog geen Polarsteps icoontje.