Rondje Portugal met bezoek

En nu, aan het eind van onze eerste week terug in de camper zijn we Spanje uitgereden en staan we in Monte Gordo in Portugal. We blijven hier 2 nachtjes op een park4night plek. Dichtbij het strand en het dorp. Boris kan weer lekker op het strand hollen en wij lekker wandelen.

Vandaar rijden we naar Benagil waar we mijn zusjes met partners ontmoeten op de camping. Ze gaan een week met ons mee rijden en van tevoren is er een route gemaakt. We beginnen dus in Benagil. We hebben elkaar natuurlijk pas nog gezien in Nederland, wel gek om elkaar zo snel weer te zien, maar dat hadden we natuurlijk niet kunnen voorzien. We eten de eerste avond bij de camper, Rob en ik hebben sateetjes, brood en salade gemaakt. Wel ff ingewikkeld om in zo’n kleine keuken voor zoveel mensen te koken maar het lukt.

De volgende dag gaan we een wandeling maken bij de “Seven hanging valley’s”. Prachtig over de kliffen met uitzichten op de bulderende oceaan. De wandeling is prachtig! Het is geen lange wandeling, maar de uitzichten op de kliffen zijn steeds zo mooi en imposant dat we over een paar kilometer best lang doen. als we onderweg ook nog een terrasje tegenkomen duurt de wandeling nog langer. Maar daar is het vakantie voor en uiteindelijk één van de weinige mooie dagen van deze week. We trakteren ons ’s avonds op een restaurant en eten heerlijk.

Via Monchique rijden we naar Sines. Monchique is een klein bergdorpje, met prachtige vergezichten, wandelen we door kleine straatjes omhoog naar een klooster. Het klooster is een bouwval, in Nederland waren er al lang grote hekken omheen gezet! Er lijkt er een man te wonen die ons naar binnen laat gaan en we kijken onze ogen uit in dat wat ooit een klooster was. We zien nog wel een paar hele mooie oude tegeltjes, grote cameliabomen en een flinke hoeveelheid kippen en hanen.

Van daar uit rijden we naar Sines en wandelen een rondje. Sines is vast ooit een mooi plaatsje aan de haven geweest. Nu is er niet veel van over. Er staat nog wel de ommuring van een kasteel en een enorm beeld van Vasco da Gama, maar het dorpje is een beetje triest. Veel leegstand, verval en graffiti. We genieten wel van de uitzichten op de oceaan.

We overnachten in Evora, hier blijven we 2 nachten. Helaas zit het weer niet helemaal mee, we hebben niet veel zon, waardoor het aan het eind van de dag al snel koud wordt. Evora is een mooie stad, met veel winkeltjes en leuke eettentjes, kleine straatjes en mooie pleinen. ’s middags lunchen we daar ’s avonds eten we een boterham in de camper.

Na 2 nachten Evora rijden we via het National park van Guadiana naar Alcoutim. Helaas wordt het weer steeds minder en komt er van de wandeling in het NP Guadiana niet veel terecht. Wel is de rit er naar toe weer prachtig, wat is er toch veel moois te zien onderweg. Alcoutim is een leuk plaatsje aan de grensrivier met Spanje. De camperplek is niet veel, gelukkig is er nog één in het dorp dus daar rijden we heen en die ziet er vriendelijker en verzorgder uit. Helaas zijn de voorzieningen, douche, wc, stroom en water niet in gebruik. Het is allemaal nieuw, maar niet in gebruik. In de reviews van campercontact lezen we dat dit al lang zo is. Zonde hoor!

De volgende dag, voor het gevoel dat we weer even in Spanje zijn, met het pontje over de grensrivier en een rondje wandelen in Sanlucar de Guadiana het Spaanse dorp. Rob was ’s morgens al helemaal in de war. De kerkklok sloeg toch echt 9 x, terwijl de telefoon 8 uur aangaf. Verwarrend, maar het was de kerkklok aan de Spaanse kant die goed te horen was. Met een uur tijdsverschil raak je dan ook wel in de war.

Onze gasten moeten nog even wennen aan de vrije camperplekken, wij vinden het er prima en willen wel een paar nachten blijven. De anderen gaan de volgende dag liever door naar een camping. We vertrekken dus weer met elkaar en maken het rondje Algarve af en gaan naar de camping in Monte Gordo.

De Portugezen lijken niet zoveel met het kamperen te hebben, is ons idee tot nu toe. We zijn nu op een paar campings geweest en het is vooral oud en slecht onderhouden. Wel is het overal goed schoon . Maar soms is het ook gewoon tijd om een sanitair gebouw te vernieuwen en daar doen ze blijkbaar niet aan. We blijven hier 2 nachtjes. Een strandwandeling, winkeltjes kijken, nog eens lekker uit eten, de dagen vliegen voorbij. Dan is het 15 maart geworden en gaat de visite terug naar Faro. Vandaag leveren ze de campers in en overnachten ze in een hotel in Faro. Morgenochtend vliegen ze terug naar Nederland. het was heerlijk om ze op visite te hebben, we vonden het fijn om ze een kijkje in ons camperleven te geven! Voor wij vertrekken van de camping komen we vast te zitten in het zand. Een uurtje geduld dan zijn we bevrijd en kunnen op pad.

Nu weer verder met ons eigen plan!

de laatste video staat hier

Je ziet het goed we zijn actief op Facebook, Instagram, Twitter, Youtube en Polarsteps. Klik op de logo’s en je komt uit op de juiste plek. Het link symbool (de laatste in het rijtje) gaat Polarsteps, we hebben nog geen Polarsteps icoontje namelijk.